Att skaffa sunda matvanor

Det händer lätt att man blir förvirrad när man försöker ta in alla budskap man hör i media vad gäller mat och vad som egentligen är nyttigt. Men sunda matvanor kan absolut uppnås om man följer lite mer generella tips och inte alla väldigt specifika.

Anledningen till varför man inte ska vara allt för snabb med att byta sin kost så fort media rapporterat om någon ny ”mirakelkost” är för att medan det oftast är baserat på någon forskning eller studie kan media lätt blåsa upp något som rapporterats som en liten fördel i det långa loppet som något man absolut måste äta för att inte dö i förtid. En hälsosam dos av skepticism är alltid bra att utrusta sig med.

Grundläggande sunda kostråd är speciellt viktiga när man redan är överviktig eller ligger i riskzonen för att bli det. Några av dessa tips är:

  • Att gärna välja mat märk med nyckelhålet
  • Att äta fisk oftare, gärna tre gånger i veckan
  • Att mycket frukt och grönsaker, gärna 500 g om dagen
  • Att äta mer fiber för att få en bra tarmfunktion

Det är också bra att titta efter mer hälsosamma alternativ till det man normalt sett väljer i sin kost. Man kan spara in en hel del kalorier på detta sätt. När det kommer till att välja grönsaker är det också bra att satsa på de grövre varianterna, som broccoli, morötter, gröna ärtor och vitkål. Dessa innehåller bra med fibrer och rikligt med vitaminer och mineraler till skillnad från grönsaker som sallad, tomater och gurka.