D-vitamin och kosten

Vår kost kan vara avgörande för många aspekter av vår hälsa. Vi behöver få i oss en mängd olika näringsämnen för att må bra och genom att äta varierad kost minskar vi risken för att lida brist på olika ämnen. Medan just D-vitamin är något många vet vi får från att vara ute i solen kommer det även från kosten.

D-vitamin är viktigt för alla människor, men speciellt för oss i mer nordliga klimat då vi får betydligt färre soltimmar under vinterhalvåret. Då är det kosten som måste kunna täcka upp för denna brist.

I kosten kommer den största del av vår D-vitamin från fisk. Sill, makrill och lax är exempel på fiskar som är rik på bland annat D-vitamin. Många har säkert hört att mjölk och en del andra mejeriprodukter även är bra källor för D-vitamin, men det är bara fallet om de har blivit berikade. Vi kan även få i oss en del D-vitamin från både kött och ägg.

Just eftersom fisk är en sådan viktig källa i kosten kan man ju fråga sig vad de som är allergisk mot fisk eller bara inte tycker om det gör? Man kan fortfarande uppfylla detta behov genom andra livsmedel, men som ett alternativ kan man även ta kosttillskott där det kommer i ett par olika former.

Även om vi nordbor får i oss mindre D-vitamin genom att vara ute i solskenet på vintern är det inte direkt vanligt med brist. Dock finns det personer som anses vara riskgrupper för att få D-vitaminbrist och de löper då risken att utveckla sjukdomen rakit, som även har kallats ”engelska sjukan”. Detta uppstår dock först efter långvarig brist.

Att få i sig för mycket D-vitamin från kosten är inte en risk man behöver tänka på. Men risken finns dock om man överdoserar ett kosttillskott. Att alltid följa anvisningarna är därför väldigt viktigt.