Kosttillskott eller inte som gravid

När du blir gravid ska du se till att din kost är mycket näringsrik och hälsosam. Se också över din livsstil vad gäller motion, sömn och psykiskt välmående. Stöd till alla de här områdena kan du få från olika kosttillskott. Som gravid är det dock extra viktigt att följa anvisningarna om dosering för att undvika överdos. Här är några tillskott som är speciellt viktiga för dig som vill bli eller redan är gravid.

Folsyra

Folat, eller folsyra, är ett tillskott som Livsmedelsverket rekommenderar alla som är eller vill bli gravida att ta. Folat finns naturligt i exempelvis gröna bladgrönsaker och baljväxter samt bär. Det skulle vara bra att ta ett tillskott på 400 mikrogram folsyra varje dag. Det minskar risken på fosterskador, som till exempel ryggmärgsbråck.

Vitamin och DHA

D-vitamin finns naturligt i exempelvis fisk, ägg och likaså i d-vitaminberikade mjölkprodukter. För att ha en bra motståndskraft är det bra att ta extra d-vitamin. Rekommendationen är 10 mikrogram per dag.

DHA är en omega-3-fettsyra som vi behöver för utvecklingen av fostrets hjärna. Omega-3 finns i fet fisk som till exempel lax. Om du inte äter fisk, borde du som är gravid ta 200 mikrogram extra DHA i kapselform

Alla tillskott som du behöver när du är gravid kan beställas på nätet. Ta en titt där och beställ det du behöver.