Mat under graviditeten

Nu väntar nio månader av stora kroppsförändringar och en del av detta är att tänka över kosten. Det är sant att behöver justera dina matvanor under graviditeten men kanske inte så mycket som du tror. Du kommer lång på tallriksmodellen och sunt förnuft.

En myt vi kan slå hål på är att du ska äta för två. Ditt barn behöver inte många kalorier för att växa sig stark. Du ska få i dig rätt mängd vitaminer och mineraler men enda kaloriökningen är i slutet av graviditeten och då pratar vi om ungefär 300 kalorier. För att få i dig rätt mängd vitaminer och mineraler kan du använda dig av kosttillskott. Hos Graviditetskollen kan du beställa hem olika typer av kosttillskott. Mycket kan du få genom maten men om du vet med dig att du är allergisk mot vissa livsmedel eller inte tycker om något, kan ett kosttillskott göra stora skillnad.

För att packa maten med näring och inte kalorier gäller det att prioritera om många matval. Har du tur har du redan bra matvanor, men för många av oss är det desto svårare att hålla oss till den näringsrika maten hela tiden. Det är till och med svårt att veta vad du borde äta och vad som faktiskt är näringsrikt. Tittar man in på Livsmedelsverket ser vi att grönsaker och frukt står högt uppe på listan och att äta grönt och frukt är inte ett problem för de flesta. Sedan rekommenderar de att du äter fisk 2-3 gånger i veckan, det kan så klart vara svårare om du inte gillar fisk. Då behöver du byta ut fisken mot något likvärdigt såsom nötter för fettet eller omega 3-tabletter.

Lättare mejeriprodukter är bra för dig och fostret, även fullkornsalternativ av alla dess slag. Du borde äta protein varje dag och de finns i kött samt bönor och linser. Vi kan tillgodose nästan 100 % av det animaliska proteinet men inte med vegetabiliska. Om du är vegetarian eller vegan behöver du kanske öka proteinintaget i din dagliga kost för att få tillräckligt.