Styrketräning och mat

Det är få andra idrotter där man fokuserar så mycket på den mat man dagligen konsumerar som inom olika former av styrketräning och bodybuilding. Anledningen är att man som atlet aldrig kommer att se några goda resultat utan att tillföra alla de viktigaste byggstenarna som kroppen behöver för att kunna växa i både styrka och muskelmassa. Mat av detta slag behöver dock inte vara så tråkigt och enkelspårigt som många kanske tror, utan det går helt klart också att laga god mat till den som fokuserar på sin styrketräning!

Tack och lov för er som sysslar med styrketräning så går det att både äta gått och samtidigt väldigt nyttigt. Även om sådant som kyckling och kalkon kommer förbli något av ett återkommande element, så finns det ingenting som säger att varje måltid behöver vara den andra lik.

Man kan med enkelhet liva upp rätt som i grund och botten är näst intill samma sak, genom att bara alternera dessa en aning. Låt oss säga att du laddat upp med mängder av nyttiga ekologisk mat där majoriteten består av kyckling och olika sorters grönsaker, som du sedan tänkt laga ett flertal matlådor av. För att alla dessa inte ska bli alltför lika så kan du då göra olika vinägretter till salladen, samt se till att smaksätta kycklingen på olika sätt. Du kan till och med skära upp proteinet på olika vis, bara för att göra större från måltid till måltid.

Vi vet att det viktigaste är att i slutändan få i sig allt man behöver, men med det sagt så underlättar det helt enkelt om man kan tillföra så mycket glädje till måltiderna som möjligt. Det finns oerhört många begåvade strongmans och bodybuildare som till slut gett upp på sina drömmar, just för att de inte längre orkade hålla samma strikta kosthållning. Det är därför viktigare än man tror att fundera över bra lösningar när det kommer till styrketräning och mat, för att optimera sina chanser att lyckas.